سفارش تبلیغ
صبا ویژن
**ایران اسلامی **ما میتوانیم**
از اخلاق نادان، پاسخ دادن پیش از شنیدن است . [امام صادق علیه السلام] 
»» تولید سلول های خورشیدی با بازده بالا


افضلی سمانی

چندی پیش در خبر ها آمده بود محققان کشور به دانش فنی تولید سلولهای خورشیدی با بازده بالا دست یافتند. یک پژوهشگر دانشگاه شهید بهشتی به دانش فنی تولید سلولهای خورشیدی سیلیکونی با بالاترین بازده موجود در دنیا دست یافته است که می تواند گام مهمی در پیشرفت کشورمان بهشمار آید. دکتر سید «بهروز قضاتی» در معرفی این تکنولوژی و مزایای نسبی آن گفت: تفاوت دانش فنی این نوع از سلولهای خورشیدی، در فناوری مورد استفاده و همچنین مواد اولیه خالص تر و بهتر این سلول‌ها است. خورشید بهعنوان یک منبع بیپایان انرژی میتواند حلال مشکلات موجود در مورد انرژی و محیط زیست باشد؛ چراکه انرژی غیر آلاینده، ارزان و بدون خطر است.

امروزه استفاده از سلولهای خورشیدی به فناوری روز دنیا تبدیل شده، اما متأسفانه در ایران هنوز نیروگاه خورشیدی برای استفاده از موهبت الهی انرژی پاک و ارزان خورشید تأسیس نشده است. سلول‌های خورشیدی عبارت از قطعات نیم‌رسانایی هستند که انرژی تابشی خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. رسانندگی این مواد به طور کلی به دما، روشنایی، میدان مغناطیسی و مقدار دقیق ناخالصی موجود در نیم رسانا بستگی دارد. دانش فنی تولید سلولهای خورشیدی با بازده بالا که توسط پژوهشگران کشورمان به دست آمده است موجب افزایش دو برابری راندمان سلول‌های خورشیدی نسبت به سلول‌های خورشیدی سیلیکونی معمولی در تولید انرژی می شود. امروزه بشر با دو بحران بزرگ روبه‌رو است که بیش از آن‌چه ما ظاهراً تشخیص می دهیم با یکدیگر ارتباط دارند. از یک طرف، جوامع صنعتی و همچنین شهرهای بزرگ با مشکل آلودگی محیط زیست مواجهند و از طرف دیگر مشاهده می شود که مواد اولیه و سوخت مورد نیاز همین ماشین‌ها با شتاب روز افزون در حال اتمام است.

اثرات مصرف بیرویه انرژی در زمین، آب و هوا آشکارا مشخص میباشد و ما تنها راه حل را در پایینآوردن میزان مصرف انرژی میدانیم، حال آن‌که این امر نمیتواند بهطور مؤثر ادامه داشته باشد. توجه به انرژی اتمی بهعنوان جانشینی برای سوخت‌های فسیلی نیز چندان موفقیتآمیز نبوده است. انرژی اتمی به جز هزینههای سنگین و همچنین تشعشعات خطرناکی که در فضا پخش کرده نتیجه مثبتی نداشته است و اگر یکی از نیروگاه‌های انرژی اتمی منفجر شود، زیان‌های فراوان و جبران ناپذیری به بار خواهدآورد. منابع اورانیوم نیز همچون منابع هیدروکربن روزی پایان خواهند یافت و مادهای که جایگزین آن شود وجود نخواهد داشت. در این زمینه باید گفت انرژی خورشید که به زمین میتابد هزاران بار بیش‌تر از آن‌چه ما نیاز داریم و مصرف میکنیم، می باشد. حتی نور کمی که از پنجره به اتاق می‌تابد، دارای انرژی بیش‌تری از سیم برقی است که به داخل اتاق کشیده شده است. از انرژی خورشیدی میتوان بهعنوان یک انرژی تمیز و قابل دسترس در همه جا کرد. اما از نور خورشید بهطور مستقیم نمیتوان بهجای سوختهای فسیلی بهره برد، بلکه باید دستگاه‌هایی ساخته شود که بتوانند انرژی تابشی خورشید را به انرژی قابل استفاده مانند انرژی مکانیکی، حرارتی، الکتریسیته و ... تبدیل کنند.

فناوری مذکور که توسط پژوهشگر جوان کشورمان دکتر قضاتی به دست آمده است موجب افزایش دو برابری راندمان سلول‌های خورشیدی نسبت به سلول‌های خورشیدی سیلیکونی معمولی در تولید انرژی میشود. راندمان این سلولهای خورشیدی سیلیکونی جدید20 تا25 درصد است. تکنولوژی تولید سلولهای خورشیدی با بازده بالا درصورت بومی سازی قادر است پس از تأسیس پایلوتهای صنعتی و تولید صفحات خورشیدی در داخل کشور، بسترهای لازم برای راه اندازی نیروگاههای خورشیدی را نیز فراهم کند. گفتنی است پروژه مذکور در قالب پایان نامه دوره دکترای قضاتی در دانشگاه نیوساوت ولز استرالیا انجام شده است. در پایان باید گفت با توجه به ویژگیهای سلول‌های خورشیدی از جمله این‌که ارزان هستند، آلاینده نیستند، جای زیادی اشغال نمیکنند، قسمت متحرک ندارند، بازده آن‌ها با تغییرات دمایی محیط تغییرات چندانی نمیکند، نسبتاً به سادگی نصب می شوند، به راحتی با سیستم‌های به کار رفته در ساختمان سازگار میشوند، این فناوری که توسط پژوهشگران کشورمان بهدست آمده گام مؤثری در تأمین انرژی برای نسلهای آینده به حساب میآید. 

(رسالت)
منبع:نشریه پرتو سخن


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » isar ( سه شنبه 89/1/17 :: ساعت 12:13 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

آیتالله نوری همدانی: پیشرفت کشور با همت مضاعف و کار مضاعف محقق م
در تدارک انقلاب مضاعف
«فارالتنور»
«شهید آوینی» از منظر «آیت الله جوادی آملی»
ثانیهها تعیینکننده هستند
[عناوین آرشیوشده]
 

>> بازدید امروز: 4
>> بازدید دیروز: 4
>> مجموع بازدیدها: 15246
» درباره من «

**ایران اسلامی **ما میتوانیم**

» آرشیو مطالب «
فروردین 1389

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «

» صفحات اختصاصی «

» لوگوی لینک دوستان «


» موسیقی وبلاگ «

» طراح قالب «