سفارش تبلیغ
صبا ویژن
**ایران اسلامی **ما میتوانیم**
هر کس مردمی را دوست بدارد [ در روز قیامت ] با آنان محشور خواهد شد. [رسول خدا صلی الله علیه و آله] 
»» نگاهی اجمالی بر دستاوردهای علمی و پژوهشی انقلاب اسلامی

در دنیای امروز پشتوانه قدرت کشورها متفکران و اندیشه وران هستند. هر کشوری که سریع تر به یافته‌‌‌های بنیادین علمی دست یابد و آن را درجهت رشد تکنولوژی به کار گیرد می‌تواند زودتر به شاخص‌‌های توسعه برسد. ایران اسلامی با توان و تجربه قابل توجهی که در زمینه‌‌‌های علمی کسب کرده، شاهد پیشرفت‌‌های قابل ملاحظه ای بوده است. از برکات انقلاب اسلامی رشد و توسعه مراکز آموزش عالی در سطح کشور است‌. با تأسیس مراکز متعدد علم آموزی و افزایش دانشگاه ها توجه آحاد ملت به ویژه جوانان به علم اندوزی و فراگیری دانش بیش‌تر شده است‌. طبق نظر کارشناسان تعداد مراکز آموزش عالی کشور از 223 مرکز (در قبل از انقلاب‌) به بیش از یکهزار و 500 مرکز رسیده‌؛ یعنی حدوداً “ هفت برابر شده است‌. 
همچنین تعداد دانشجویان در سطح دکترا از حدود 17 هزار تن در اوایل انقلاب به بیش از 120 هزار تن افزایش یافته است‌. امروزه آمار دانشجویان در مجموعه دانشگاه‌‌های ایران به حدود 2 میلیون و چهار صد هزار نفر رسیده‌ که در مقایسه با قبل از انقلاب 20 برابر شده است‌. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هر روز شاهد نوآوری و خلاقیت‌‌های جوانان و پژوهشگران ایرانی در رشته‌‌‌های علوم پایه، علوم انسانی و سایر زمینه‌‌‌های علمی و تحقیقاتی هستیم‌. علاوه بر این هر ساله متعلمان، نوآوران و نخبگان ایرانی در المپیاد‌‌های علمی بین المللی مانند ریاضی، فیریک، زیست شناسی، شیمی، نجوم و‌... شرکت می‌کنند و در رقابت با محققانی از کشور‌‌های پیشرفته به مقامات برتر جهانی نائل می‌شوند‌. جوانان ایرانی 2 بار مقام اول جهانی در المپیاد شیمی در سال‌‌های 1374 و 1375 و یک بار مقام اول را در المپیاد ریاضی در سال 1377 و نیز مقام دوم جهانی المپیاد فیزیک در سال 1378 و مقام دوم المپیاد شیمی را در سال 1380 کسب کرده‌اند‌. این موفقیت ها نشان دهنده رشد و انکشاف علمی ایران در سال‌‌های پس از انقلاب اسلامی است،‌ بگونه ای که هم اکنون ایران درمجموع در ردیف 10 کشور برتر جهان در المپیاد‌‌های علمی قرار گرفته است‌. 

ایران اسلامی هم اکنون در بسیاری از عرصه‌‌‌های علمی بویژه در زمینه طب، انرژی هسته‌ای، نانو تکنولوژی، بیو تکنولوژی، سلول‌‌های بنیادی و غیره مرحله رشد و پیشرفت را آغاز کرده است‌. در عرصه نانو تکنولوژی ایران اسلامی رشد و تحول قابل توجهی داشته است. نانو تکنولوژی از تکنولوژی‌‌‌های کلیدی قرن 21 است . نانو تکنولوژی یک فرایند تولید مولکولی محسوب می شود و از تکنولوژی سطح بالایی در دنیا برخوردار است . تکنولوژی نانو واژ‌‌ه ای است که به تکنولوژی پیشرفته در عرصه کار با مقیاس نانو که یک میلیاردم متر است اطلاق می‌شود‌. به گفته کارشناسان، در حال حاضر 90 مؤسسه پژوهشی و 40 آزمایشگاه در حوزه نانو در ایران فعال هستند. اکنون کشورمان به مدد متخصصان و جوانان فعال توانسته است به تولید چند نوع نانو پودر تولید چند نوع نانو کامپوزیت و نانو پوشش‌ها دست یابد. پژوهشگران ایرانی موفق به نوعی نانو کامپوزیت شده اند که در صنایع داروسازی، غذایی، کاغذسازی، ساخت پروتزها در صنایع طبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.‌ قدرت تصویربرداری این میکروسکوپ منحصر به DNA، نانو ساختارها، آنتی بادی‌ها پروتیین‌ها و مولکول‌‌های فرد است‌. با ساخت این دستگاه، ایران به جمع چند کشور صاحب تکنولوژی ساخت این نوع میکروسکوپ پیوسته است‌.

ایران درتکنولوژی نانو در خاورمیانه رتبه اول و در میان کشور‌‌های اسلامی رتبه دوم و در جهان در رده بیستم قرار گرفته است‌. 

از منظر دین اسلام تحقیق و تکنولوژی هنگامی معتبر است که در جهت منافع و مصالح بشر باشد؛ زیرا گاه برخی از انسان‌ها دست به ابداعاتی می‌زنند که به جامعه بشری آسیب‌‌های جدی می‌رساند. راهبرد جمهوری اسلامی ایران استفاده از علوم‌ سودمند برای جامعه است . ایران اسلامی با این ایده به علوم مختلف از جمله تکنولوژی هسته ای می‌نگرد. علی‌رغم تحریم شدید بیگانگان، ایران در استفاده صلح آمیز از تکنولوژی هسته ای به موفقیت‌‌های چشمگیری دست یافته است‌. تکنولوژی هسته ای تکنیکی است که با آن از انرژی ذرات هست‌‌های در صنایع مختلف مثل برق، زراعت، زمین شناسی و‌... استفاده می‌شود. امروزه جمهوری اسلامی ایران با توجه به جایگاه ویژه برق هسته ای و محدودیت منابع فسیلی، همچنین ارزان بودن انرژی هسته ای، استفاده از این انرژی را در اولویت برنامه ای خود قرار داده است. رآکتور تحقیقاتی هسته ای اراک از نوع آب سنگین و با قدرت 40 مگاوات است که توسط متخصصان ایرانی به اجرا درآمد. ساخت چنین تأسیساتی در ایران می‌تواند راه را برای ایجاد سایر نیروگاه‌‌‌های آب سنگین در آینده فراهم کند‌. با ساخت این رآکتور، ایران به جمع 9 کشور دارای تکنولوژی تولید آب سنگین پیوسته است‌. 

اینک ایران اسلامی از انرژی هسته ای در زمینه‌‌‌های طبی، زراعتی و صنعتی استفاده می‌کند. بنا به نظر کارشناسان هم اکنون به وسیله پرتو افشانی از فساد محصولات زراعی و مواد غذایی که در آستانه تخریب هستند جلوگیری می‌شود. به گفته کارشناسان پژوهشکده علوم هستته ای با تلاش متخصصان اکنون نیاز ایران به رادیو داروی ید که در مداوای سرطان و بیماری‌‌های تیروییدی کاربرد دارد برطرف شده است. هم اینک با استفاده از پرتو‌‌های گاما مواد استریل می‌شوند. به وسیله تکنولوژی هسته ای ایران اسلامی برنامه گسترده در خصوص درمان و پیشگیری از سرطان، کنترل بیماری ایدز، پایداری بیش‌تر مولکول ها، درمان دیابت کاهش کلسترول خون و‌... دارد‌. از اهداف اصلی جمهوری اسلامی از به کارگیری تکنولوژی صلح آمیز هست‌‌های در بخش انرژی، تولید برق هسته ای است . ساخت چندین نیروگاه از جمله نیروگاه بوشهر در همین راستا است.

انقلاب اسلامی درزمینه علوم طبی هم دستاورد‌‌های مهمی داشته است. کارشناسان طبی بین المللی بر این باورند که پس از گذشت چندین سال از عمر انقلاب، ایران با یک جهش علمی در طب روبه رو بوده است‌. پس از پیروزی انقلاب‌، حرکت بزرگی در بخش سلامت ایجاد شد. از جمله این حرکت ها ارتقای شاخص‌‌های سلا‌مت مادران و اطفال و افزایش امید به زندگی است‌. بعد از انقلاب اسلامی، امید به زندگی در ایران 13 سال افزایش یافته است‌. هم اکنون این شاخص در مردم کشور ما 73 سال است. در حال حاضر بیش از 95 درصد جمعیت روستایی و حدود 100 درصد جمعیت شهری ایران به مراقبت‌‌های صحیح دسترسی دارند و شاخص‌‌های سلامت، بهبود چشمگیری یافته است. امروزه نرخ مرگ و میر اطفال زیر 5 سال از 200 مورد در هر هزار تولد در قبل از انقلاب به حدود 32 مورد در هر هزار تولد رسیده است. کاهش چشمگیر مرگ و میر اطفال طی سال‌‌های اخیر ناشی از عواملی چون گسترش شبکه بهداشتی درمانی کشور، افزایش دسترسی به خدمات و مراقبت‌‌های اولیه صحیح است. 

شاخص پوشش واکسیناسیون اطفال زیر 5 سال در ایران از حدود 20 درصد در سال 1363 به بیش از 96 درصد در سال 1380 رسید. به همین دلیل بسیاری از بیماری‌‌های عفونی و مسری از طریق اجرای واکسیناسیون در اطفال کاهش یافته یا ریشه کن شده و کشور را در سطح استاندارد‌‌های جهانی قرار داده است‌. ایران در زمینه ساخت دارو پس از انقلاب اسلامی به پیشرفت‌‌های قابل ملاحظه ای دست یافته است‌. هم اکنون 95 درصد دارو‌‌های مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود و طبق نظر کارشناسان؛ ایران هر سال 50 داروی جدید وارد بازار می‌کند. به عنوان نمونه داروی “ سینووکس “ برای درمان بیماران ام .اس . که تولید آن در جهان انحصاری بود در ایران تولید می‌شود. در این زمینه ایران به عنوان دومین تولید کننده این دارو در جهان شناخته شده است‌. تولید دارو در پیشگیری و بهبود بیماری ایدز نیز حاصل تلاش‌‌های محققان ایرانی است. طبق گفته کارشناسان این دارو سیستم IMOD “ آیمود “ برای بهبود Angipars دفاعی بدن فرد مبتلا را در برابر عوارض عفونی بیماری ایدز تقویت می‌کند؛ در حال حاضر داروی “ آنژی پارس “ و دارو‌هایی برای درمان بیماری‌‌های ریوی و عفونی c زخم پای بیماران دیابتی “ داروی اینترفرون پگیله “ برای درمان بیماری هپاتیت جانبازان شیمیایی در ایران تولید می‌شود. 

در دنیای امروز طب ترمیمی با استفاده از روش سلول درمانی به مدد پزشکان آمده تا بافت از بین رفته بدن جایگزین شود. اینک در ایران اسلامی 100 مرکز تحقیقاتی در تولید سلول‌‌های بنیادی، سلول‌‌های کبدی، تولید غضروف، مداوای سرطان و درمان ناهنجاری‌‌های استخوان فعال هستند. پژوهشکده رویان نیز به عنوان مرکزی علمی و شناخته شده در جهان در تولید علم و تکنولوژی‌‌‌های کمک کننده باروری سلول‌‌های بنیادی جنینی ترمیم چشم تولید نای مصنوعی و ... دستاورد‌‌های مهمی را به دست آورده است . تلاش‌‌های خستگی ناپذیر محققان رویان، ایران را در ردیف 10 کشور برتر دنیا در زمینه سلول‌‌های بنیادی قرار داده است‌. سالانه هزاران بیمار خارجی برای مداوای بیماری‌هایی مانند ناباروری، بیماری‌‌های دهان، دندان و انواع جراحی‌ها به کشورمان سفرمی کنند. خوشبختانه ایران در زمینه جراحی و پیوند قلب و ریه پبشرفت‌‌های قابل ملاحظه ای داشته است‌. سالانه 15000 عمل قلب در کشور انجام می‌شود که ایران را در این خصوص جزو 10 کشور برتر جهان قرار داده است‌. ایران در زمینه جراحی و پیوند سرخرگ زیر قفسه سینه و عمل قلب بازموفقیت‌‌های مهمی را ثبت کرده است 

هم اکنون ایران جز ده کشور اول دنیا در زمینه پیوند اعضای بدن هم است‌. امروزه بیش از 80 مرکز پیوند اعضا چون قلب، کلیه، کبد، مغز استخوان، ریه و غیره در ایران فعال هستند. مطابق آمار در 25 سال اخیر حدود 25 هزار پیوند کلیه در کشور انجام شده که از این لحاظ ایران در ردیف کشور‌‌های پیشرفته محسوب می‌شود. ایران در زمینه جراحی لاپاروسکوپی مقام سوم جهان را کسب کرده است. در حال حاضر جراحی پیوند کلیه بدون ایجاد برش در ایران انجام می‌شود. با توجه به پیشرفت‌‌های محسوسی که ایران در علوم مختلف داشته است، می‌توان پیش بینی کرد که در آینده به عنوان یک قطب علمی و تکنولوژی خواهد درخشید. در دهه گذشته با تأکید رهبر انقلاب بر توسعه دانش و تکنولوژی این روند شتاب بیش‌تری یافته است. 

روزنامه جمهوری اسلامی



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » isar ( سه شنبه 89/1/17 :: ساعت 10:9 صبح )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

آیتالله نوری همدانی: پیشرفت کشور با همت مضاعف و کار مضاعف محقق م
در تدارک انقلاب مضاعف
«فارالتنور»
«شهید آوینی» از منظر «آیت الله جوادی آملی»
ثانیهها تعیینکننده هستند
[عناوین آرشیوشده]
 

>> بازدید امروز: 2
>> بازدید دیروز: 11
>> مجموع بازدیدها: 15255
» درباره من «

**ایران اسلامی **ما میتوانیم**

» آرشیو مطالب «
فروردین 1389

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «

» صفحات اختصاصی «

» لوگوی لینک دوستان «


» موسیقی وبلاگ «

» طراح قالب «