سفارش تبلیغ
صبا ویژن
**ایران اسلامی **ما میتوانیم**
هیچ کینه توزی را دوستی نیست . [امام علی علیه السلام] 
»» معنای جایگاه جدید ایران در تولید علم جهان چیست؟

دانشمندان و پژوهشگران ایرانی با گذشتن از مرز یک درصد درعرصه تولید جهانی علم سرفصل جدیدی را در حوزه جایگاه ایران در کشور‌‌های جهان گشودند. این رخداد به گونه ای است که کشورمان با قرارگرفتن در رتبه 22 جهانی در حوزه تولید علم توانسته ادعای تولید علوم کاربردی درجهان را داشته باشد. رسیدن ایران به این جایگاه در حالی است که میزان این درصد در سال‌‌های گذشته به مقدار کم تر از یک درصد و درحدود 15 هزارم درصد در سال 1993 بوده است. اما کشور ایران به کمک دانشمندان و پژوهشگران متعهد خود توانسته است با ارتقای مقالات خود تا بیش از 20 هزار مقاله ISI تا سال 2009 به این جایگاه مهم درجهان دست پیدا کند.

شاخص و معیار برای رسیدن به این رتبه براساس مقالات و پژوهش‌‌هایی است که در ژورنال‌‌‌های علمی معتبر جهانی به چاپ می‌رسند که مقالات ISI نیز اساس این بررسی قرار می‌گیرند. مؤسسه اطلاعاتی علمی ISI درتازه‌‌ترین آمار خود این گونه بیان داشته که محققان کشورمان با تولید 20هزار و228 مستند علمی درسال 2009 میلادی و با دو پله صعود نسبت به سال2008در جایگاه بیست و دوم دربین 55 کشور اول تولیدکننده علم جهان قرارگرفته اند. این حجم مستندات شامل 14هزار و 198 مقاله است که درمقایسه با 11 هزار و 155 مقاله نمایه شده درسال2008 پس از 27 درصد رشد نشان می‌دهد. به رغم این رشد پرشتاب، کشور ترکیه با ارائه 26 هزار و 774 مستند علمی مشتمل بر 20هزار و693 مقاله هنوز پیش از ایران در جایگاه اول منطقه قرار دارد. با این حال نرخ رشد تولیدات علمی آن کشور درسال2009 نسبت به سال قبل حدود 7 درصد بوده که نزدیک 20 درصد از شتاب رشد تولید علم ایران کم تر است.

وجود این حرکت پرشتاب، نشان دهنده روشن بودن موتور پژوهش در کشور است نیز این شتاب بی نظیر درعرصه تولید علم می‌تواند پایه گذار به وجود آمدن ثروت درکشور باشد. این جهش شدید و بزرگ به گونه ای است که در جهان غیرقابل تصور است؛ لذا دستیابی به این جایگاه در جهان که به همت متخصصان و پژوهشگران، بویژه جوانان پژوهشگر به دست آمده، انگشت حیرت را بر دهان جهانیان برده است. کشور ایران در حالی توانسته به این جایگاه مهم دست پیدا کند وخود را بین کشور‌‌های مطرح کننده علوم ببیند که اساسا در مورد دستیابی به علوم پیشرفته توسط کشور‌‌های صاحب این علوم در تنگنا قرارگرفته است. اما با این حال با تلاش پژوهشگران متعهد و متخصص توانسته به جایگاهی برسد که خود را به استاندارد‌‌های جهانی برساند و در زمینه علوم مختلف به شتاب چندبرابری در رشد دست پیدا کند. 

این رشد در حالی است که کشور‌‌های توسعه یافته و دارای علوم پیشرفته سرمایه گذاری چشمگیر از کشورمان را دراین عرصه داشته اند. به عنوان مثال می‌توان گفت که، کل بودجه وزارت علوم ما درسال جاری حدود دو میلیارد دلار بوده که نه فقط درمقایسه با بودجه 32 میلیارد دلاری دانشگاهی مثل هاروارد که حتی درمقایسه با بودجه 5/7 میلیارد دلاری دانشگاه فهد در عربستان هم رقم بسیار اندکی است. این درحالی است که کشور‌‌های آمریکا، انگلستان، آلمان، چین و ژاپن با سرمایه گذاری‌‌‌های عظیم و پشتوانه سال‌ها حرکت درمسیر تولید علم، هرکدام با تولید افزون بر 100 هزار مقاله علمی در سال در صدر تولیدکنندگان علم در دنیا قرار دارند و درمقابل کشور‌هایی چون اتریش، دانمارک، اسکاتلند، فنلاند، نروژ، مالزی در فهرست 55 کشور اول تولیدکننده علم دنیا در رتبه‌‌‌های پایینتر از کشورمان قرارگرفته اند. قرارگرفتن ایران در رتبه 22 در بین 55 کشور اول تولیدکننده علم، مدیون ایثارگری‌‌‌های فرزندان دانشمند و پژوهشگر نخبه خود است که با تمام وجود و در راه اعتلای جمهوری اسلامی و با شرایطی محدود از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

منبع:نشریه پرتو سخن




نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » isar ( سه شنبه 89/1/17 :: ساعت 10:5 صبح )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

آیتالله نوری همدانی: پیشرفت کشور با همت مضاعف و کار مضاعف محقق م
در تدارک انقلاب مضاعف
«فارالتنور»
«شهید آوینی» از منظر «آیت الله جوادی آملی»
ثانیهها تعیینکننده هستند
[عناوین آرشیوشده]
 

>> بازدید امروز: 10
>> بازدید دیروز: 4
>> مجموع بازدیدها: 15252
» درباره من «

**ایران اسلامی **ما میتوانیم**

» آرشیو مطالب «
فروردین 1389

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «

» صفحات اختصاصی «

» لوگوی لینک دوستان «


» موسیقی وبلاگ «

» طراح قالب «