سفارش تبلیغ
صبا ویژن
**ایران اسلامی **ما میتوانیم**
برترین دانش لا اله إلاّ اللّه است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله] 
»» پیرامون ساخت ناوشکن جماران

طرح ساخت ناوشکن جماران با تدبیر فرماندهی کل قوا و فرمان ستاد کل نیروهای مسلح در سال 76 در ارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. به گزارش ایرنا، با شروع جنگ تحمیلی و فداکاری‌های نیروی دریایی در حفاظت از آب‌های خلیج فارس مانند عملیات غرورآفرین مروارید که منجر به نابودی نیروی دریایی عراق شد و سپس پایان دفاع مقدس و مواجه شدن با نیروی دریایی خسارت دیده که فداکاری‌های بسیاری را در نبردهای خلیج فارس انجام داده بود، فرمان جهاد خودکفایی توسط فرمانده کل قوا صادر گردید و در اولین اقدام ناو سبلان بازسازی شد که در سال 71 برای اجرای مأموریت به خلیج فارس و پایگاه‌های دریایی بازگشت. 

همچنین ناوشکن‌های الوند نیز مورد تعمیر اساسی قرار گرفت و بهینه سازی شد، اما تعداد این ناوشکن‌ها برای حفاظت از مرزهای طولانی آبی ایران اسلامی کافی نبود. در همین زمان بر اساس تدبیر رهبر انقلاب و فرمانده کل قوا، همچنین فرمان ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهی نیروی دریایی وقت، تمامی امکانات صنعتی- علمی - دانشگاهی کشور به‌کار گرفته شد و پروژه عظیم ناوشکن موج با مهندسی معکوس ناوشکن‌های الوند آغاز شد. اما به دلیل کاهش بودجه این پروژه در زمان دولت وقت کار این طرح با کندی پیش می رفت و با مشکل مواجه می شود. 

با تغییر دولت و افزایش تهدیدات علیه کشور روند پروژه‌های پژوهشی جدید و مدرن دفاعی کشور تسریع می شود. با تغییر فرمانده نیروی دریایی و جایگزینی دریادار سیاری، دریادار کوچکی این نیرو را ترک می کند و این فرمانده جدید با حساسیت و دقت خاصی پروژه را دنبال می کند و از تمامی ظرفیت‌های علمی و نخبگان کشور دعوت می کند تا در این پروژه عظیم حضور فعال داشته باشند. پروژه در فروردین ماه 87 به پیشرفت %90 می رسد، اما فرمانده کل ارتش در گفت و گو با خبرنگاران در حاشیه مراسم گرامیداشت سالگرد شهادت سرلشکر ستاری اعلام می کند که پروژه عظیم دریایی در ایام دهه فجر افتتاح خواهد شد. در فروردین ماه ناوشکن موج نام خود را به جماران تغییر می دهد. فرمانده منطقه یکم دریایی ارتش امیر دریادار “بهزادفر” در مصاحبه ای علت تأخیر در این پروژه را این‌چنین اعلام می کند: به دلیل اینکه اولین تجربه ایرانیان بوده و سیستم‌های جنگ الکترونیک را کاملاً تغییر داده ایم که به پیشرفته ترین حالت ممکن در این ناوشکن درآمده است. 

وی ادامه می دهد: سیستم‌های موشکی و هجومی آن با توجه به استانداردهای روز جهانی و تهدیدات موجود تغییر یافته است که در این ناوشکن در حال نصب می باشد. اما همین میزان اطلاع رسانی کافی بود تا چند سایت نظامی غربی مانند گلوبال سکوریتی، دیفنس و سایت دفاعی بحرین در مورد عظیم ترین پروژه دفاعی تاریخ کشور به اظهار نظر ب و علیه جمهوری اسلامی شانتاژ رسانه ای کنند. گفتنی است این ناوشکن دارای 94 متر طول و 10 متر عرض است که ارتفاعی1.3 متر دارد. همچنین دارای وزن حداقل1400 تن، قدرت دو موتور 10000 اسب بخار است و با سرعت 28 گره دریایی و دارای چهار واحد دیزلی 550 کیلو واتی است. “ناوشکن جماران” ، نخستین ناوشکن طراحی شده و ساخته شده به‌دست متخصصان افتخار آفرین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نخبگان و دانشمندان توانمند ایرانی، دیروز(جمعه) در مراسم ویژه ای، با فرمان حضرت آیت ا... خامنه ای، فرمانده معظم کل قوا، رسمأ به ناوگان دریایی ارتش ملحق شد و جمهوری اسلامی ایران به جمع معدود کشورهای جهان پیوست که از قابلیت طراحی - ساخت و تجهیز رزم‌ناوها و ناوشکن‌های پیچیده و مجهز برخوردارند. 

ناوشکن جماران از جمله رزم‌ناوهای با مأموریت سه منظوره است که در عرصه‌های ضد هوایی - ضد سطحی و ضد زیرسطحی از تجهیزات کاملاً پیشرفته برخوردار است. 

ناوشکن جماران که در کلاس خود ، در شمار ناوهای پیشرفته محسوب می شود، از قابلیت حمل و سوخت‌گیری بالگرد نیز برخوردار است. بخشی از سامانه‌های اصلی این ناوشکن تنها در انحصار چند کشور است؛ اما متخصصان ایرانی موفق شدند این انحصار بین المللی را بشکنند و کشور را به دانش طراحی و ساخت این سامانه‌های مهم مجهز کنند. ناوشکن جماران، حاصل تلاش بی‌وقفه و سنگین علمی، تحقیقاتی و تخصصی است و بیش از یک میلیون و 400 هزار انواع قطعه - دستگاه و سامانه‌های پیچیده داخلی در ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته است. حضرت آیت الله خامنه ای در بازدید از این ناوشکن غرورآفرین، با قدردانی از نیروهای جوان و پر نشاط نیروی دریایی تأکید کردند: کلید اقتدار و پیشرفت کشور، سپردن کارها به جوانان مؤسمن و دل‌های پرامید و انگیزه‌های پرشور آنان است.

ایشان افزودند: این دستاورد مهم که نتیجه امید، اعتماد و توکل به پروردگار است، نسل جوان ما را مصمم‌تر از پیش خواهد کرد و این عزم و امید و اراده‌، حتی از تولید ناوشکن نیز، مهم‌تر و شیرین‌تر است. رهبر فرزانه انقلاب، شناخت توانایی‌ها و استعدادهای خودی، قدرشناسی علمی از این نعمت بزرگ و شجاعت ورود به کارهای عظیم را “اساس و مبنای پیشرفت و اقتدار کشور” دانستند و خاطر نشان کردند: برخی خواست‌ها در ابتدا، بلندپروازانه به نظر می‌رسد اما همت‌های بزرگ در پرتو ایمان و اعتماد، هر کار به ظاهر ناشدنی را ممکن می سازد و به همین علت یقیناً کارهای آینده در عرصه ساخت رزم‌ناوها، به‌مراتب عظیم‌تر و باارزش‌تر خواهد بود. و باارزش‌تر خواهد بود.
منبع:نشریه پرتو سخن


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » isar ( سه شنبه 89/1/17 :: ساعت 9:55 صبح )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

آیتالله نوری همدانی: پیشرفت کشور با همت مضاعف و کار مضاعف محقق م
در تدارک انقلاب مضاعف
«فارالتنور»
«شهید آوینی» از منظر «آیت الله جوادی آملی»
ثانیهها تعیینکننده هستند
[عناوین آرشیوشده]
 

>> بازدید امروز: 3
>> بازدید دیروز: 4
>> مجموع بازدیدها: 15245
» درباره من «

**ایران اسلامی **ما میتوانیم**

» آرشیو مطالب «
فروردین 1389

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «

» صفحات اختصاصی «

» لوگوی لینک دوستان «


» موسیقی وبلاگ «

» طراح قالب «